ESP jak dziala?

Elektroniczny system kontroli trakcji ESP zaprojektowała w roku 1995 firma Bosch
i jako pierwsze przedsiębiorstwo wprowadziła do produkcji seryjnej.
Pierwszą marką w której zaczęto montować system ESP był – Mercedes.
ESP – System elektronicznej stabilizacji toru jazdy – działa przez pojedyncze hamowanie kół.
Elektroniczne czujniki przekazują do centralnego komputera sygnały o siłach bocznych działających na pojazd pokonujący szybko zakręt.
Jeśli auto jest podsterowne (przednie koła wyjeżdżają na zewnątrz),
- wtedy na chwilę zostaje zahamowane tylne koło po wewnętrznej stronie zakrętu.
Gdy auto w zakręcie staje się nadsterowne (koła z tyłu wyjeżdżają na zewnątrz),
- wtedy komputer przyhamowuje jedno przednie koło od zewnętrznej strony zakrętu.
Aktywny system bezpieczeństwa ESP pomaga kierowcom we wszystkich krytycznych sytuacjach na drodze. Zapewnia bowiem stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych).
ESP – przejmuje kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR.
System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą,
gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.
System ten działa na bardzo prostej zasadzie – zablokowane koło można poruszyć w każdą stronę (czyli także na boki).
Na zakręcie koło jest wynoszone tam, gdzie działa odśrodkowa, czyli na zewnątrz zakrętu.
gdy przód pojazdu traci przyczepność (zachodzi podsterowność),
to blokowane są koła tylne, by te pozwoliły na obrót pojazdu wokół własnej osi celem skierowania przodu we właściwą stronę.
gdy auto jest nadsterowne – kiedy to pojazd zbyt szybko obraca się wokół własnej osi – blokowane są koła przednie.
Wszystkie te korekty zachodzą wielokrotnie w ciągu sekundy i tworzą kontrolowany uślizg wszystkich czterech kół.
Poślizg kół jest obliczany na podstawie:
prędkości obrotowych kół,
czujnika przyspieszenia poprzecznego,
czujnika przyspieszenia kątowego,
czujnika skrętu kierownicy
ciśnienia w układzie hamulcowym.
Na podstawie analizy danych z tych czujników system określa czy wystąpiła nadsterowność
czy podsterowność i odpowiednio reaguje wyhamowaniem odpowiednich kół.
Elektroniczny system kontroli trakcji ESP zaprojektowała w roku 1995 firma Bosch i jako pierwsze przedsiębiorstwo wprowadziła do produkcji seryjnej.Pierwszą marką w której zaczęto montować system ESP był – Mercedes.
ESP – System elektronicznej stabilizacji toru jazdy – działa przez pojedyncze hamowanie kół. Elektroniczne czujniki przekazują do centralnego komputera sygnały o siłach bocznych działających na pojazd pokonujący szybko zakręt.
Jeśli auto jest podsterowne (przednie koła wyjeżdżają na zewnątrz), - wtedy na chwilę zostaje zahamowane tylne koło po wewnętrznej stronie zakrętu. Gdy auto w zakręcie staje się nadsterowne (koła z tyłu wyjeżdżają na zewnątrz), – wtedy komputer przyhamowuje jedno przednie koło od zewnętrznej strony zakrętu.
Aktywny system bezpieczeństwa ESP pomaga kierowcom we wszystkich krytycznych sytuacjach na drodze. Zapewnia bowiem stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych).
ESP – przejmuje kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.
System ten działa na bardzo prostej zasadzie – zablokowane koło można poruszyć w każdą stronę (czyli także na boki).Na zakręcie koło jest wynoszone tam, gdzie działa odśrodkowa, czyli na zewnątrz zakrętu. gdy przód pojazdu traci przyczepność (zachodzi podsterowność), to blokowane są koła tylne, by te pozwoliły na obrót pojazdu wokół własnej osi celem skierowania przodu we właściwą stronę. gdy auto jest nadsterowne – kiedy to pojazd zbyt szybko obraca się wokół własnej osi – blokowane są koła przednie.Wszystkie te korekty zachodzą wielokrotnie w ciągu sekundy i tworzą kontrolowany uślizg wszystkich czterech kół.Poślizg kół jest obliczany na podstawie:prędkości obrotowych kół, czujnika przyspieszenia poprzecznego, czujnika przyspieszenia kątowego, czujnika skrętu kierownicy ciśnienia w układzie hamulcowym. Na podstawie analizy danych z tych czujników system określa czy wystąpiła nadsterowność czy podsterowność i odpowiednio reaguje wyhamowaniem odpowiednich kół.

0