Po polskich drogach jeździ ponad milion skuterów.
Kierujący tymi pojazdami narzekają, że prowadzący samochody mają tendencję do spychania ich na krawężnik.
A w opinii kierowców samochodów skutery zajeżdżają im drogę,
blokują pasy ruchu i pojawiają się przed maską znienacka.
OBOWIĄZKI I RADY dla kierujących skuterami:
- Prowadzący skutery (i motorowery) – mają obowiązek jazdy poboczem,
jeśli nadaje się ono do jazdy, a poruszanie się nim nie stwarza zagrożenia dla pieszych.
- Gdy jest inaczej, wolno poruszać się skuterem prawą krawędzią jezdni.
- Skutery w większej grupie powinny poruszać się jeden za drugim.
- Jechać obok siebie mogą tylko wtedy,
gdy nie utrudniają ruchu i nie stanowią zagrożenia dla innych kierowców.
- Jazda środkiem pasa ruchu jest dopuszczalna wyłącznie bezpośrednio przed
skrzyżowaniem, gdy chcą skręcić w lewo.
- Koła skutera są małe, więc łatwo o utratę równowagi, dlatego konieczne jest np. omijanie dziur w nawierzchni.
- Prowadzący skuter może być zmuszony do wykonania nagłego manewru omijania.
- Niebezpieczne dla tych pojazdów mogą być także śliskie po deszczu,
namalowane na asfalcie znaki, np. pasy.
- Zgodnie z przepisami skuter wolno parkować na jezdni, przy jej prawej krawędzi. To może jednak okazać się ryzykowne ze względu na kierowców samochodów, którzy sami parkując mogliby skuter przewrócić. Trzeba więc szukać bezpiecznych miejsc dla tych niewielkich pojazdów, np. pod murem budynku czy przy wiacie przystanku.
Jednak należy zawsze pamiętać, aby obok skutera pozostawić 1,5 m wolnego miejsca dla pieszych. W galerii handlowej najlepiej zostawić pojazd przy parkingu dla rowerów.
W sezonie wiosenno-letnim, gdy po drogach porusza się duża liczba skuterów,
kierowcy samochodów powinni częściej spoglądać w boczne lusterka,
dzięki temu unikną zaskoczenia i kolizji z tym stosunkowo cichym i niewielkim pojazdem.
Każdy kierowca powinien pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa, szacunku dla innych uczestników ruchu, panowaniu nad emocjami, a w przypadku skuterów dodatkowo, że prowadzący taki pojazd jest bardziej narażonym na urazy uczestnikiem ruchu niż osoba jadąca w aucie.