Co to znaczy?
Jest to proces wzajemnego dopasowania się wszystkich części mechanicznych samochodu na skutek użytkowania. Obróbka pozostawia zawsze minimalne defekty na powierzchniach części. Wzajemny ruch współpracujących powierzchni powoduje ścieranie tych nierówności. W efekcie samochód w pierwszym okresie eksploatacji może mieć gorsze osiągi. Proces docierania jest zależny od technologii produkcji i dlatego w przypadku każdego modelu przebiega odmiennie. Należy w tym względzie przestrzegać zaleceń producenta. Może się okazać konieczna wcześniejsza wymiana niektórych płynów (np. oleju silnikowego), aby usunąć powstające w procesie docierania drobiny, które mogą uszkodzić powierzchnie mechanizmów.
Stosowane dawniej do produkcji silników materiały, technologie i narzędzia powodowały, że nowy silnik montowany był z nie zawsze dobrze pasujących do siebie części i elementów. Ich dopasowanie następowało po wielu miesiącach żmudnego docierania.
W nowoczesnych silnikach pierwszy przegląd wraz z wymianą oleju przypada, w zależności od wymagań producenta, po 15, 20 lub 30 tysiącach kilometrów lub po roku eksploatacji w zależności, który warunek wystąpi wcześniej.
Należy jednak podkreślić, że współczesne silniki w pierwszym okresie eksploatacji (około 1000 km) nie powinny być przeciążane jazdą na niskich obrotach i wysokich biegach, nie powinny być gwałtownie obciążane, gdy są zimne zaraz po rozruchu.
Części trące tych silników są bardzo dokładnie obrobione, lecz powinny się wzajemnie dopasować i ułożyć.
Zaowocuje to w przyszłości zmniejszonym zużyciem paliwa, dłuższymi okresami między naprawami i wieloma innymi korzyściami.
Okres docierania współczesnego silnika nie jest długi. W praktyce już po 2000 km można maksymalnie obciążać silnik i zmuszać go do pracy nawet na najwyższych dopuszczalnych obrotach. Wcześniej nie powinno się przekraczać obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Najkorzystniejsze w tym okresie obroty są zbliżone do 3000 w silniku z zapłonem iskrowym i do 2500 w silniku z zapłonem samoczynnym.
Nie są korzystne dla silnika gwałtowne przyspieszenia, warto także unikać hamowania silnikiem.