ul. Oficerska 3, Wrocław

Blog

Docieranie nowego auta

Co to znaczy?

Jest to proces wzajemnego dopasowania się wszystkich części mechanicznych samochodu na skutek użytkowania. Obróbka pozostawia zawsze minimalne defekty na powierzchniach części. Wzajemny ruch współpracujących powierzchni powoduje ścieranie tych nierówności. W efekcie samochód w pierwszym okresie eksploatacji może mieć gorsze osiągi. Proces docierania jest zależny od technologii produkcji i dlatego w przypadku każdego modelu przebiega odmiennie. Należy w tym względzie przestrzegać zaleceń producenta. Może się okazać konieczna wcześniejsza wymiana niektórych płynów (np. oleju silnikowego), aby usunąć powstające w procesie docierania drobiny, które mogą uszkodzić powierzchnie mechanizmów.

Stosowane dawniej do produkcji silników materiały, technologie i narzędzia powodowały, że nowy silnik montowany był z nie zawsze dobrze pasujących do siebie części i elementów. Ich dopasowanie następowało po wielu miesiącach żmudnego docierania.

W nowoczesnych silnikach pierwszy przegląd wraz z wymianą oleju przypada, w zależności od wymagań producenta, po 15, 20 lub 30 tysiącach kilometrów lub po roku eksploatacji w zależności, który warunek wystąpi wcześniej.

Należy jednak podkreślić, że współczesne silniki w pierwszym okresie eksploatacji (około 1000 km) nie powinny być przeciążane jazdą na niskich obrotach i wysokich biegach, nie powinny być gwałtownie obciążane, gdy są zimne zaraz po rozruchu.

Części trące tych silników są bardzo dokładnie obrobione, lecz powinny się wzajemnie dopasować i ułożyć.

Zaowocuje to w przyszłości zmniejszonym zużyciem paliwa, dłuższymi okresami między naprawami i wieloma innymi korzyściami.

Okres docierania współczesnego silnika nie jest długi. W praktyce już po 2000 km można maksymalnie obciążać silnik i zmuszać go do pracy nawet na najwyższych dopuszczalnych obrotach. Wcześniej nie powinno się przekraczać obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Najkorzystniejsze w tym okresie obroty są zbliżone do 3000 w silniku z zapłonem iskrowym i do 2500 w silniku z zapłonem samoczynnym.

Nie są korzystne dla silnika gwałtowne przyspieszenia, warto także unikać hamowania silnikiem.

MajorTree.pl | Turboszkoła © 2019 Wszelkie prawa zastrzeżone. | Polityka Cookies