Od 1998 roku jest obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa przez wszystkich pasażerów w samochodzie (tych na tylnym siedzeniu także). Z przodu pasy skonstruowane są w taki sposób aby dawały optymalne bezpieczeństwo i biorą pod uwagę siłę zderzenia i wzrost człowieka. Poduszki powietrzne dostosowują swoje działanie do siły zderzenia a podwójne napinacze pasów powodują, że ten system sprawdza się w chwili największego zagrożenia.
Napinacz – jak działa?
Działanie urządzenia polega na naciągnięciu pasa bezpieczeństwa w chwili zderzenia. Pasażer lub kierowca zostaje w ten sposób dociśnięty do fotela.
W zależności od wielkości uderzenia następuje odpalenie mniejszej bądź większej objętości poduszki powietrznej. W przypadku uderzenia o dużej sile uruchamia się drugi napinacz pasa, zainstalowany z drugiej strony siedzenia, aby jeszcze mocniej docisnąć ciało do fotela i utrzymać je w nim, zapobiegając tzw. nurkowaniu. Pod wpływem uderzenia ciała pasażerów i kierowcy są wyrzucane do przodu, by oprzeć się na poduszkach.
Następnie rolę ochronną przejmuje poduszka powietrzna, która pochłania resztę energii zderzenia i amortyzuje siłę uderzenia klatki piersiowej i głowy. Zawory poduszki powietrznej otwierają się stopniowo, by umożliwić wylot gazu i utrzymać stały kontakt z ciałem. W ten sposób poduszka powietrzna i pas bezpieczeństwa współdziałają ze sobą przez cały czas trwania zderzenia, by rozprowadzić siły nacisku na całą płaszczyznę klatki piersiowej i ograniczyć przeciążenia działające na szyję i głowę.