ul. Oficerska 3, Wrocław

Blog

Jazda po rondzie

Skrzyżowania o ruchu okrężnym zwane częściej rondami są sposobem na ułatwienie ruchu drogowego na niektórych skrzyżowaniach. Pojazdy mogą zajmować i opuszczać rondo korzystając z kilku dróg, dzięki czemu ruch jest szybszy i łatwiejszy.

Na rondach obowiązuje zasada ruchu jednokierunkowego a samochody poruszają się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Poruszając się pojazdem kierujący zawsze i wszędzie musi stosować się do zasady pierwszeństwa przejazdu.

Zasada ta obowiązuje również na rondzie, które jest jednym z typów skrzyżowania.

Jeśli przed rondem znajduje się znak ruchu okrężnego – pierwszeństwo przejazdu ma pojazd znajdujący się po stronie prawej (zasada ruchu prawostronnego – tak jak na skrzyżowaniu równorzędnym). W tym przypadku pojazd, który wjeżdża na rondo ma pierwszeństwo przed tym pojazdem, który jest już w ruchu.

Jeśli przed rondem jest znak ruchu okrężnego i znakustąp pierwszeństwa przejazdu” – pierwszeństwo mają pojazdy już znajdujące się na rondzie. Dlatego wjeżdżając na rondo należy upewnić się, że nie ma na nim pojazdu, któremu należałoby ustąpić pierwszeństwa.

Jak sygnalizować manewry, które chcemy wykonać na rondzie?

Jak każda zmiana pasa ruchu oraz zmiana kierunku jazdy powinna być odpowiednio wcześnie i wyraźnie zasygnalizowana poprzez włączenie kierunkowskazu. Przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym – można, ale nie jest konieczne włączenie kierunkowskazu, ponieważ jezdnia jest tak skonstruowana, iż umożliwia jedynie poruszanie się w tym kierunku. Innej możliwości po prostu nie ma.

Przy zjeździe z ronda użycie kierunkowskazu jest już obowiązkowe. Manewr ten powinien zostać odpowiednio wcześnie zasygnalizowany tak, aby inni kierowcy znali nasze zamiary. Dotyczy to również zmiany pasa ruchu będąc już na samym rondzie i oczywiście w tym przypadku należy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na wybieranym pasie.

Z pasami ruchu jest związana kolejna zasada, mianowicie wybór odpowiedniego z nich. Dotyczy to oczywiście takich krzyżowań o ruchu okrężnym, które posiadają co najmniej dwa pasy ruch. Zasada mówi, że pojazd mający skręcić w prawo powinien zając pas znajdujący się najbliżej prawej krawędzi jezdni, natomiast do skrętu w lewo należy ustawić się na pasie lewym.

Kierujący powinien również dostosować prędkość i skorzystać z odpowiedniego biegu. Skrzyżowania o ruchu okrężnym są bardzo pomocne przy rozładowaniu wzmożonego ruchu, lecz należy zachować na nich szczególną ostrożność, choćby ze względu na ilość samochodów korzystających z nich w tym samym czasie.

MajorTree.pl | Turboszkoła © 2019 Wszelkie prawa zastrzeżone. | Polityka Cookies